Winkelwagen

  • Producten
  • 0
  • Subtotaal
  • 0,00

Inhoud | Afrekenen

Saakeshop

  1. Tijdelijke actie:
    gratis verzending
  2. Kwaliteits-producten
  3. Lage prijzen
  4. Snelle verzending
  5. Altijd snelle reactie
  6. Eigen voorraad
Veilig online winkelen met BeCommerce!
Billink, achterfa betalen
 

Concert- en Festivalfotografie

Het fotograferen van een artiest is een kunst op zich. Het vastleggen van een concert, waarbij je gehinderd wordt door een donkere ruimte, en waarbij het object een soort stuiterbal is - je moet het maar net kunnen. Lees verder!

Huppelen en springen
Bij een concert gaat niet alleen het publiek los, ook de artiesten zelf springen op en neer op het podium. Zo krijgen ze het publiek mee, en is het een stuk leuker om naar een show te kijken. Enige nadeel: hoe krijg je zo’n stuiterbal op de foto? Zet je camera op de burstmodus. Niet alleen maak je het jezelf zo makkelijker om de bewegende artiest op de foto te zetten: je hebt ook niet zo’n last van de lichtshow.

Flitsende Foto’s
Flitsende foto’s bij een concert maak je zonder flitser. Het harde licht van de pop-upflitser van de camera doet de artiest niet veel goed. En bovendien verlicht je vaak een deel van het podium. Het maakt het allemaal niet sfeervoller. Flitsen tijdens een concert wordt sowieso niet erg op prijs gesteld, en is soms zelfs verboden!

3 nummers
Als je als fotograaf naar een concert gaat, krijg je vaak te maken met de “three song rule”. Deze regel begon in de jaren 80, geïntroduceerd door de grote spelers zoals Bruce Springteen. Als een band op een groot podium stond, zoals the Garden in
New York, deelde het management tientallen fotopassen uit - waarvan de helft minstens naar paparazzi ging. Als iemand dan optrad schoot iedereen met een flitser: alle artiesten on stage werden constant blind. Om dat te voorkomen besloot het management de “drie-nummers-regel” in te voeren.

Daarbij begon MTV ook rond die tijd populair te worden en wilden popsterren er graag nét zo perfect uitzien op de foto als in de video. En na anderhalf uur zweten en zingen op een podium…

Buitenbeentje
Probeer niet in het midden van de zaal vooraan te staan! Juist aan de zijkant van het podium heb je een betere plek. Je hebt meer overzicht over de situatie en kan makkelijk switchen tussen artiest- en publieksfoto’s. En wees nou eerlijk: niemand zit eigenlijk te wachten op een foto van de zanger zijn of haar neusgaten ;-)

Problematisch Automatisch
De automatische stand van je camera levert vaak niet de beste foto’s, zeker niet in zo’n donkere zaal. Hoewel je de neiging zou hebben om een hoge ISO te kiezen, loop je dan wel weer het risico om meer ruis op je foto te creëeren. Probeer de ISO relatief laag te houden door een langere sluitertijd en een groter diafragma te kiezen. Schrik echter niet als je ISO gemiddeld 1600 is.

Hannes in het Wammes
Tijdens een optreden kun je het best op het juiste moment wachten om foto’s te maken. Vaak is er sprake van lichtpatronen die zich herhalen. Lees dus het licht, en begin niet meteen met fotograferen. Denk aan een drummer die op het podium niet altijd belicht wordt, maar wel tijdens een nummer van de show. Richt je camera dan op de drummer en wacht het moment af waarop hij goed in het licht zit.

Zoveel mensen, zoveel wensen
Dit zijn natuurlijk maar een paar tips en adviezen over concertfotografie. Er zijn ontzettend veel voorkeuren en instellingen, en dat ligt per persoon (en per concert!) heel persoonlijk. Veel fotograferen is eigenlijk het beste advies dat we je kunnen geven: je leert van je eigen fouten.



Nieuwsbrief

Mis onze speciale aanbiedingen voor nieuwsbriefontvangers niet!

Overig
Homepagina Klantenservice Over ons Contact Weblog Links/partners Privacy Algemene voorwaarden
Social media
n